• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hatet...

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Inte nog med att jag går runt mest hela dagarna med tårar i ögonen och likväl försöker klara mitt krävande arbete och försöka "vara som vanligt" även nu efter jag har släppt mina skulder, så har nu hatet gentemot mig och min situation även nått min 19-åriga dotter, som idag fann inte mindre än tre inkasso brev som damp ner genom brev inkastet...

Min dotter, som för tillfället, arbetar inom restaurang branschen börjar arbeta efter att posten har kommit, så hon kommer ju se brevskörden som börjar dimpa ner i form av inkasso och sedan KF...

Jag vet inte hur många HAT mess jag har fått från henne om hur hemsk jag är, vilken vidrig person jag är, att hon skäms, etc...etc...

Hur i helsingland ska jag mäkta med detta fruktansvärda drev... Har ingen i min absoluta närhet som jag kan prata med... ALLA tror att den där snygga kvinnan Kim som har ALLT...bra arbete, ser trevlig ut, har talets gåva, kan föra sig, etc, etc - egentligen bara är en FREAKIN' JÄKLA LOOSER som inte kan klara av det absolut mest fundamentala - SINA PENGAR !!!

Är det någon av Er som har upplevt liknande... Jag vill just nu bara sjunka genom marken... Jag vet verkligen inte hur jag ska överleva ...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Det gör ont i hjärtat när jag läser det du skrivit!! Min äldsta har flyttat hemifrån och den yngsta är 14 och det är bara jag som har nyckel till brevlådan så jag har inte upplevt ngt hat från dem men det räcker med hur mkt jag hatar mig själv för att vi inte har råd med allt som jag skulle vilja ge barnen. Att på det lägga till ännu mer hat och det från de man älskar mest skulle knäcka vem som helst.

Men jag undrar om inte det bästa just nu är att be din dotter om ett samtal och uppriktigt berätta att du hamnat i en mkt svår ekonomisk situation men att du kämpar allt du kan och att du kämpar inte minst för hennes skull. Så får du se vart samtalet kan leda. Kanske svårt för en 19-åring att förstå att allt är inte svart eller vit i livet. Men hon behöver förstå att hennes ilskna sms gör dig ledsen. Det du behöver nu är stöd och kanske t o m lite hjälp och pepp.

Vet inte bakgrunden till dina skulder men vet att en 19-åring borde i alla fall förstå att familjen är till för att lyfta varann när det är som tyngst.

Hoppas din dotter ändrar sig. Men du måste öppna upp för samtal.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Tack Myra för Ditt fina svar... Mina skulder har uppstått pga. överkonsumtion som sedan genererade lån för att klara av de månatliga betalningarna och som sedan resulterade i ännu mera lån... Du vet den där karusellen som många hänvisar till och som jag bara inte har lyckats ta mig ur...

Min dotter är ända barnet eller hon har 2 halvsyskon oxå, men dom är bosatta hos sin Norska far i Norge, så hon träffar dom inte så ofta. Min dotter är väll rätt bortskämd dessvärre...van vid att allt bara flyter på och fungerar klockrent.
Vi flyttade för två månader sedan och innan dess, så hade vi oxå en postlåda utanför, som hon aldrig "gick i, men nu när posten kommer in genom brevinkastet, så blir allt så mycket mer påtagligt. Fast innan skötte jag ju alla mina betalningar, så vi fick inte så mycket post, för allt kom ju via mailen eller rakt in i internet banken. Det är ju NU för att jag inte betalar, som breven kommer... :(

Usch jaaa...ja måste landa i detta... jag måste acceptera detta elände...och jag måste på något sätt prata med henne...men att prata med en 19-årig tjej...är många gånger som att stånga sig blodig...iallafall med min 19-åring... :(
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Du kan ju säga att du är väldigt ledsen att situationen blivit som den blivit men att du blir ännu mer ledsen när du känner att hon är arg på dig för det. Och att du gör allt i din makt för att det ska vända och att det kommer att underlätta om hon inte "hatar" dig... helt enkelt ett: "Jag klarar inte det här utan ditt stöd, kan jag räkna med det?!"

Betalar din dotter hemma något? Om inte så kanske dags att börja göra det. Sånt kan man ordna utan någon dramatik.

Men som sagt försök prata med henne. Hon kanske inte alls är medveten om hur hennes sms påverkar dig. Det får du berätta för henne.
Styrkekram!
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Usch vad jobbigt. Jag har själv inga barn, så jag har inte upplevt det du gör. Det jag däremot vet något om är hur de flesta fungerar i "kris", vilket jag använt mej många gånger av i mitt arbete. Har tyvärr varit med om att få "sparka" medarbetare vid neddragningar, men det är ungefär detsamma vid alla negativa besked. Det är den s k förnekelsens faser:
1. Förnekelse
2. Ilska
3. Förhandling
4. Depression
5. Acceptans

Prata med henne, men ha i huvudet att hon måste igenom ett antal faser innan hon lugnar ner sej.
 

Hope777

V.I.P
Poäng: 557
Blev medlem
18 Januari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
574
Poäng
557
Men Åhh Kimsan va hemskt för dej :( verkligen...Inkasso och kronofogden är ju verkligen något som ” klingar” illa för alla...MEN nu är det som det är, din dotter behöver inte tycka att det är okey naturligtvis men var så ärlig som du kan vara(om hon vill lyssna)detta är ju verkligheten, så som den är just nu...du/vi kommer att få det bra i framtiden..det måste vi ju tro...annars kommer vi aldrig kunna må bra...Nästa vecka är mina tre vuxna barn hemma hos mej och då släpper jag min stora bomb..min 18 åring vet allt men nu har jag två till som jag ska berätta för..jag har redan förbestämt vad jag ska säga...ni behöver inte tycka det är okey förstås men nu är mitt liv så här med kommande löneutmätning o.s.v...:( men Kimsan kämpa på allt kommer att bli bra förr eller senare♥️♥️♥️♥️♥️
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 451
Poäng
8 917
Du bär henne i magen 9 månader.
Du ammar henne i 3 månader.
Du gör allt för att hon ska bli en bra människa.
Hon växer upp under ditt tak.
Hon har en trygg våldsfri uppväxt under dessa 19 år.
Hon har fått kläder,mat,husrum och dylikt sedan hon föddes.

Hade jag varit du hade jag svarat på dessa SMS:en med en en enkel mening - Du borde skämmas.
 

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Du - ni har en lång väg att gå. Men ni kommer att komma ut på andra ändan i ett bättre läge.
Du med bättre förhållande till pengar och hon en bättre förståelse för pengar.

Du har som sagt gjort allt för henne. Din överkonsumtion beror på att hon bla ska få ett bra liv. Att vara ensamstående kostar, och vad jag förstår har din dotter fått väldigt mycket. Bla häst. När ni samtalar tycker jag du ska förklara för henne att hon snarare borde vara tacksam för allt du gjort för henne i välmening men att du gjort fel val och inte borde köpt så mycket åt bla henne. Inte haft häst tex då din ekonomi inte tillåtit det.

Såklart får hon panik, kanske ser sin egen tillvaro rasa då du alltid funnits där och backat upp henne.
Dags för henne att sköta sin egen ekonomi, betala hemma, sin mobil och nöjen.

Jag har haft dåligt samvete mot mina barn som har behövt ha skilda föräldrar och velat kompensera dem, vilket i efterhand har varit idiotiskt. Men man är inte mer än människa och i svåra stunder orkar man inte vara rationell. Anklaga inte dig själv, det tjänar ingenting till.
Ni kommer mötas så småningom, låt det ta tid.
Kram
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Jag brukar inte kommentera dessa trådar så mycket, men det här berörde.

Som anekdot, din dotter må vara besviken på dig.
Jag tror inte besviken stoppar när kronofogden knackar på och ska ha visning av ens bostad och man inte vet något alls.
(Pappan ägde ett hus som jag tror han även var folkbokförd i men bodde på annat håll egentligen), det mättes ut för lite allt möjligt, skatter, böter, tvavgifter, kanske lite trafikförsäkringsskulder, pappan lovade att hålla sig hemma (vara i det utmätta huset) för visningen. I huset bor mannens son och möjligen familj.
Vi kom dit en kort stund innan visning, en mycket förvånad son öppnade, visste inget (sades det i alla fall, det borde varit en del kfmkuvert i brevlådan skulle man kunna tycka och hur han missade värderingsmannens besök vet jag inte heller).

Vi satt kvar en god stund efter visningen och diskuterade lösningar, lite osäker hur det slutade dock.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Inte nog med att jag går runt mest hela dagarna med tårar i ögonen och likväl försöker klara mitt krävande arbete och försöka "vara som vanligt" även nu efter jag har släppt mina skulder, så har nu hatet gentemot mig och min situation även nått min 19-åriga dotter, som idag fann inte mindre än tre inkasso brev som damp ner genom brev inkastet...

Min dotter, som för tillfället, arbetar inom restaurang branschen börjar arbeta efter att posten har kommit, så hon kommer ju se brevskörden som börjar dimpa ner i form av inkasso och sedan KF...

Jag vet inte hur många HAT mess jag har fått från henne om hur hemsk jag är, vilken vidrig person jag är, att hon skäms, etc...etc...

Hur i helsingland ska jag mäkta med detta fruktansvärda drev... Har ingen i min absoluta närhet som jag kan prata med... ALLA tror att den där snygga kvinnan Kim som har ALLT...bra arbete, ser trevlig ut, har talets gåva, kan föra sig, etc, etc - egentligen bara är en FREAKIN' JÄKLA LOOSER som inte kan klara av det absolut mest fundamentala - SINA PENGAR !!!

Är det någon av Er som har upplevt liknande... Jag vill just nu bara sjunka genom marken... Jag vet verkligen inte hur jag ska överleva ...
Jag har inga barn så jag kan inte fullt ut sätta mig in i din situation men du är ingen looser, ingen av oss är det, utan vi har haft problem med att sköta vissa saker. Andra sköter inte sina arbeten eller vad det nu kan vara. Din dotter ser fasaden rämna just nu och måste komma till insikt om vad allt kommer att innebära för dig och henne avseende det ekonomiska. Att ställas inför olika, jobbiga, situationer är väl en del av att bli vuxen tänker jag och det är inte så jävla lätt att vara alla gånger. Prata med henne, förklara att beslutet att släppa dina lån är det klokaste beslut du tagit de senaste åren avseende din ekonomi. Visst, lätt för mig att sitta här i Karlstad och skriva det men jag tror inte att det finns någon annan väg än att prata och förklara.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp